Vinter fitness

Vinteren er højtid for fitness

ANNONCE

Når bladene falder af træerne, vinden tager til og kulden sætter ind over landet, skruer danskerne ikke ned for motionen.

De flytter den i stedet fra at være udendørs til at være indendørs.

Fitness er efterhånden blevet en folkesport på størrelse med fodbold. Det er dog de færreste der har både plads og råd til deres eget fitnessudstyr, så derfor søger mange indenfor i fitness centrene.

Specielt i januar måned, når vi alle sammen skal ud og forbrænde julens fedt af, oplever mange fitnesscentre en øget tilstrømning til deres aktiviteter.

For mange kan de løbende abonnementer godt ende med at være en stor byrde i det månedlige budget, så derfor – Hvis du har pladsen til det – Kan det godt betale sig at investere i lidt udstyr til hjemmet.

Jeg har et rum i kælderen hvor jeg har planer om at installere en motionscykel, en cross trainer og muligvis et løbebånd. Inkl. muligvis nogle håndvægte. Det er hvad der kan være plads til dernede. Men hvilket udstyr skal jeg vælge? Hos FITNESSPRO kan man finde rådgivning om lige netop det.

De har et online magasin/blog hvor de løbende udkommer med seneste nyt om fitnesstræning. Her kan du finde tests af forskelligt udstyr og hvordan man bruger det.

Træning og motivation

Hvad der motiverer os mennesker til at dyrke motion er i høj grad individuelt. Nogle kan lide at løbe lange ture, mens andre foretrækker at løbe efter en bold hvis man endelig skal løbe.

Det handler om at finde sin motivation et eller andet sted. Om det er i fitness centret eller i skoven er ikke så vigtigt.

Det vigtigste er blot at vi har en eller anden form for træning, for nærmest al forskning viser at det er det som holder os sunde og raske.

Hvordan kan jeg få træning ind i en travl hverdag?

Mit bedste råd er at starte med at kigge på rutinerne.

Har du f.eks. mulighed for at dyrke motion til og fra arbejde ved f.eks. at cykle i stedet for at tage bilen?

– Når først man kommer i gang med denne type af motion, så har man fået inkorporeret daglig aktivitet uden at tænke over det.

Det kan også være sådan noget med at tage trapperne i stedet for elevatoren.

Alle de steder i hverdagen som man møder , hvor vi har en teknologi der gør det “Lettere” for os – Prøv at se på om du har brug for denne lethed eller om du hellere vil bruge lejligheden til at indarbejde nogle rutiner der kan øge din sundhed.

Find ud af hvornår du har tid

Før eller efter arbejde? En lørdag/søndag?

Lav det som en prioritet frem for tv tid. Lav et belønningssystem hvor du f.eks. først må se tv når du har løftet vægte i 10 min.

Du behøver jo ikke at bruge flere timer på det. 10 minutter en gang imellem er bedre end ingenting.

Gode råd er der mange af. Vælg dem der passer til dig, din person og dit behov og sørg for at styre uden om de råd der dræner dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Copyright