sov godt

Sov godt i de skønne sommernætter

ANNONCE

Tips til bedre søvn – for børn og voksne

Med sommerferien kommer alverdens begivenhedsrige dage, rejser og udflugter, og de mange indtryk kan gøre sengetid svær for de små. Det varme vejr sniger sig også godt op på skalaen, så man får svært ved at sove igennem.

Vi bringer derfor et par værdifulde tips til god søvn – også i de varme tropenætter!

“Kvali-søvn” i en seng af høj kvalitet

I dag kan du få en madras til lommepenge, men en hurtig og billig handel kommer ikke til at betale sig i længden. Mange får rygsmerter af at ligge på en for blød eller hård madras år efter år, og selve materialet kan virke som en ren varmegenerator!

Irriteres du over din madras og seng, så er det på tide at du ser dig om efter andre muligheder, som vil give dig en perfekt søvn nat efter nat. Du kan blandt andet få topmadrasser, der med en særligt gel-teknologi holder en stabil tilpas temperatur, så man undgår frustrerende søvnløse tropenætter, hvor madrassen føles kogende.

Ofte vil den gode søvn bedst understøttes af den rette seng – særligt hvis du har en urolig sovepartner, eller hvis ungerne sniger sig ind om natten! En god seng af høj kvalitet kan holde langt over 25 år, så gør en god investering til at starte med og få den bedst mulige søvn fremover. Gå efter danskproduceret kvalitet, fx denne Venus Mayan kontinentalseng, så du ikke blot får en mangeårig garanti på sengen, men også en perfekt affjedring, en madrasfasthed specielt tilpasset din krop og kan vælge mellem flere stilfulde designs.

Køl ned før sengetid og sov trygt gennem tropenatten

Både børn og voksne kan have svært ved at køle ned efter dagens varme strabadser, ligesom de mange gøremål og indtryk kan få tankerne til at køre derudaf. Derfor er det en god idé at opbygge følgende sommervaner – der med garanti et par tips, du aldrig har hørt før!

  1. Hold temperaturen nede i soveværelset: Lad vinduet være lukket i løbet af dagen og hold gardinerne nede. Er luften stadig varm udenfor før sengetid, så lav i stedet gennemtræk ved at åbne vinduer og dør på klem, da trækken skaber bedre ventilation og kulde. 
  2. Lad være med at spise og drikke alkohol senere end 3 timer før sengetid, da fordøjelsen vil øge din kropstemperatur. Drik i stedet danskvand med mineraler og salte, da det vil understøtter din krops temperaturregulering og regenerering efter en svedig dag.
  3. Det kan virke kontraintuitivt, men hvis du tager et varmt bad før sengetid, så vil kroppen automatisk sænke temperaturen bagefter. Faldet i temperatur gør hjernen søvnig, da det er med til at regulere søvnhormonet melatonin.
  4. Find sommerhus-stemningen og en god bog frem, mens du giver teknologien en pause! Du bruger færre muskler, når du læser, hvilket nemmere får søvnen til at overmande din krop, og din bevidsthed slapper mere af, når du læser.
  5. Spiller ungerne fodbold inden sengetid og klager over varmen, når de er skal sove? Læg en bunke rene strømper i fryseren og giv fusserne en tiltrængt afkøling! Blodet løber lige under den fine hud på fødderne, så det er en god og blid måde at køle hele kroppen ned på.
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Copyright