Udgivet i Skriv en kommentar

Lege i naturen – 10 Naturlege for alle aldre

Lege i naturen naturlege for alle aldre

Lege i naturen: Leg og læring hænger uløseligt sammen.

Det meste læring kan bygges op om en leg.

Det har jeg gjort i forhold til naturen.

Her er mine ideer til lege man kan lege i naturen – Og samtidigt lære Om naturen.

Man kan også booke en naturvejleder til sit arrangement.

Kig rundt i mine forskellige kategorier og se om der er nogle produkter du kunne få brug for til din næste tur i naturen.

Vigtige tanker man kan gøre sig inden leg

Kommunikation:

Klar og tydelig kommunikation. Kort og præcist uden at være belærende eller tale ned.

Med få informationer ad gangen sikrer man at alle er med. Når folk er trygge i det de skal i gang med, vil de gerne lege med.

Rammerne for legen:

Hvor må vi lege? Hvad er reglerne for legen? – Når rammerne er rigtigt sat har man en samlet ståsted.

Rollemodel:

Man vil gerne have andre med i legen. Så skal man først og fremmest selv udvise interesse og deltagelse.

Vis med din egen krop hvordan du gerne vil have folk med.

Når de bare ikke vil være med:

Det er mere med voksne at man kan komme ud for det. Det er ok at kigge på, da man her kan se hvad det går ud på og hvor sjovt det er at være med. Det giver en indgang til legen for skeptikeren

Handicap mv.

Hvordan sikrer vi os at alle kan være med. Også de handicappede eller diagnosticerede. Uden at overgøre det..

Variér legen og vær fleksibel:

Der kan komme gode idéer til andre måder at lege legen på. Vær åben over for dette. Tag input til dig og hav mere fokus på hvad godt der skal komme ud af legen frem for hvordan man efter reglerne leger legen.

Kend din gruppe:

Mærk efter om legen fungerer eller om det er tid til justering. Er legen ved at være uinteressant kan det være tid til en pause eller at skifte til en ny type leg. Skift imellem stille og aktive lege. Hvordan fungerer gruppe dynamikken? – Er der nogen der styrer det hele, er alle med?

Naturens forunderlige verden:

Forbered målgruppen på naturens skiftende ramme. Vejr, sol, temperatur, vind, udstyr mv.

Hvordan kan man bringe naturen ind i legene. (Det kan man med de fleste “Lege i naturen” herunder.

Brug legen som værktøj:

…til at forstå natur og mennesker. Lad legen sætte en stemning og hav gjort det klart for dig selv hvad du gerne vil lære din målgruppe igennem den leg du laver.

Mark Källstrøm
Mark Källstrøm

Jeg har startet NaturHandel.dk fordi jeg gerne vil arbejde for at få flere børn ud i naturen.

Så først og fremmest: TAK!

For at du er landet på denne side hvor jeg deler nogle af mine yndlings lege.

For det betyder at du måske leder efter inspiration til den næste tur.

Udover legene, sælger jeg også forskelligt udstyr til undersøgelser i naturen.

Se min shop her

Om Mark

Jeg er uddannet Skov- og Landskabsingeniør på KU i 2015. Siden da har jeg arbejdet dels som naturvejleder, dels som pædagogmedhjælper.

Herudover har jeg taget Ildfugleuddannelsen som er en Naturformidler uddannelse hos foreningen Natur & Ungdom.

I februar 2018 fik jeg en fantastisk idé der kickstartede projektet omkring NaturHandel.dk

Jeg vil gerne inspirere til nye naturoplevelser for børn.

Derfor driver jeg både en blog, en webshop samt lejer mig selv ud som naturvejleder.

Hjorteleg

En klassisk fangeleg, der har til formål at lære børn om livets kredsløb i naturen.

Målgruppe: 5. – 8. klasse (Med matematik) – Ned til 1. klasse (Uden matematik)

Antal deltagere: minimum 15

Du skal bruge:

  • 2 stk. tov
  • Nogle kegler
  • Papir & blyant

Opstart:

  • Del holdet op i 1/3 hjorte og 2/3 livsbetingelser.
  • Læg tov ud på langs med maks. 1,5 m. imellem jer – Som 2 parallelle linjer.
  • Hjortene står bag den ene linje med ansigtet mod livsbetingelserne
  • Livsbetingelserne står bag den anden linje med ansigtet mod hjortene.
  • 50 m. bagved livsbetingelserne markeres et “helle”

Sådan fungerer legen.

Man kan vælge imellem 3 livsbetingelser:

  1. Mad (Vises ved at tage hænderne på maven)
  2. Drikke (Vises ved at “Drikke af en flaske med begge hænder”)
  3. Ly (Vises ved at lave en trekant med flade hænder over hovedet)

Både hjorte og livsbetingelser beslutter sig for en “Livsbetingelse”. Legestyreren melder “Vis hvad i er” – Alle skal nu vise hvilken af de 3 ting de har valgt.

På kommandoen “Løb!” skal livsbetingelserne nå tilbage til “helle” uden at blive fanget.

hjortene skal selvfølgelig prøve at fange.

Nu sker der 1 af 3 ting for den enkelte:

  • Var man hjort og fangede en eller flere, bliver alle de berørte hjorte igen.
  • Var man hjort og fangede ingen, dør man og bliver til livsbetingelse
  • Hvis man var livsbetingelse og ikke blev fanget, er man livsbetingelse igen.

Kør gerne 10 omgange. Start med at notere antal hjorte og livsbetingelser fra start og løbende efter hver omgang.

Hver ny omgang er at betragte som “Et nyt år” i dyreverdenen.

Noter:

Man kan opleve at fangerne ikke fanger nogen – Og så slutter legen jo relativt hurtigt. – Ryk da linjerne tættere på hinanden og vælg nogle fangere som i ved kan fange de andre.

Kvaliteter ved legen: Udover kondition fra fangelegen, får de også en faglig viden om populationer i naturen og statistik. Der opstår også et fællesskab omkring legen og de bliver trænet i deres reaktionsevne.

Her kan arbejdes med både naturfag og matematik på forskelligt niveau.

Opfølgning

Det naturfaglige kommer ind her til sidst i legen.

Her kan man snakke om hvordan der kommer mange unger når hjortene har gode livsbetingelser, og færre når de har ringe livsbetingelser.

Nogle dør og nogle bliver født. Perspektiver til andre områder af dyreriget, der fungerer på samme måde.

Egern/Ræve leg

En af mine absolut favorit lege i naturen.

Målgruppe: 4-7 årige.

Antal deltagere: min. 10.

Sted: Et område med store gamle træer og plads under dem (F.eks. gammel bøgeskov)

Om legen

Det er en klassisk fangeleg, bygget op omkring naturens vilkår for rovdyr og byttedyr.

Ræven står nede på jorden.

Den vil gerne fange egernet som gemmer sig oppe i et træ.

Egernet skal ned på jorden og lede efter mad.

Idet det bevæger sig ned på jorden bliver den sårbar.

Egern har helle i træet ved at røre ved det. De skal nu vinke over til et egern i et andet træ.

Når der er etableret kontakt skal de bytte plads. Ræven står på lur og prøver at fange et egern.

Bliver man fanget, skifter man roller så egern bliver til ræv og ræv bliver til egern.

Opfølgning

Det er her oplagt at snakke med børnene om det her med rovdyr og byttedyr.

Det er nemt for dem at sætte sig ind i, da de netop selv har været i rollen.

Spejl naturen

Denne leg er yderst brugbar, sjov og lærerig.

Målgruppe: alle

Antal deltagere: 2 og 2 eller grupper. Ubegrænset.

Om legen:

1 deltager får x antal minutter til at finde x antal ting – F.eks. 10 forskellige ting i naturen.

Det lægges på et afgrænset ryddet område, f.eks. ryddet skovbund, en sti eller en dug man har lagt ud.

Nu skal deltager 2 så kopiere det der ligger på området inden for samme tid. Det skal være samme art.

Bagefter bytter de 2.

Opfølgning

Her kan det være interessant at dykke ned i noget af det der bliver samlet.

Måske der er fundet en spændende svamp, nogle knogler, fjer eller lign.

Noget som hele holder har gavn af lige at se.

Snak om hvor mange spændende ting naturen rent faktisk indeholder.

Natur detektiver

Målgruppe: Alle

Antal deltagere: min. 6

Om legen:

Målgruppen bliver delt op i grupper. De får nu f.eks. 10 minutter til at finde så mange oplistede ting som muligt.

Kan enten leveres på en liste eller mundtligt.

Lav selv dine egne ting der skal findes.

f.eks.

  • En rød svamp
  • Noget spidst
  • Noget fra et dyr
  • 1 blå ting
  • Noget der lugter godt
  • Noget der lugter skidt
  • Noget slimet
  • Noget der ikke hører til i naturen
  • Noget hvoraf dyr har spist
  • 6 forskellige blade
  • Og meget meget mere…

Variationer:

Legen har uendeligt mange variationer. Man kan f.eks. også lave en bowle hvor de kan trække 1 ting som de skal finde – Når de har fundet den ryger papiret ned i deres pulje som et point og en ny trækkes.

Tiden kan forlænges, de kan få et papir eller få listen mundtligt.

Opsummering:

Her kan man jo dykke ned i stort set alle emner. Det er jo forskelligt hvad de kommer tilbage med, så tag udgangspunkt i det der virker spændende.

Det kan være:

  • Affald i naturen – Hvorfor det ikke hører til.
  • Spændende svampe
  • Hvorfor lugter en ting

Note:

Dette er en af mine yndlings lege i naturen, da den er alsidig og børnene dykker specifikt ned i emner.

Naturbingo / skovbingo / Vandhulsbingo

Du kan gratis hente dine Naturbingo plader her

Målgruppe: Fra 4 – 9 år.

Antal deltagere: Ubegrænset

Naturbingo er en nem måde at lave noget naturfagligt med børn.

Hent og print pladerne og i er godt kørende.

Læg eventuelt papiret i en plastlomme, så det holder bedre i naturen.

Skovskade leg

Skovskaden samler forråd og gemmer det, så den har mad til vinteren. 

Den kan huske alle de hundredevis af steder som den har gemt sin mad.

Legen er en starter-leg som man kommer tilbage til senere på dagen.

Målgruppe: 5-7 år

Antal deltagere: fra 5

Du skal bruge:

Masser af agern – Hvis legen skal foregå i en bøgeskov.

Masser af bog – Hvis lege skal foregå i en egeskov.

Om legen

På forhånd har i samlet en masse frø. Det område i skal lave legen i, må disse frø ikke forekomme, da det så bliver nemt at finde dem.

Snak med børnene om Skovskaden der kan gemme sine frø og huske hvor den har lagt dem.

Giv børnene 20 stk. hver og giv dem nogle minutter til at gemme dem. De vælger selv hvor mange forskellige gemmesteder de vil have.

Jo flere gemmesteder, jo mere skal man huske.

Er man snu, ser man også efter hvor de andre gemmer deres frø.

Jo flere frø du lægger samme sted, jo større risiko er der for at de er forsvundet.

Når de har gemt frøene går i videre og laver noget andet. I kommer tilbage til dem sidst på turen.

Nu skal børnene på et antal minutter finde så mange frø som muligt.

Bemærk: De må gerne tage andres frø også.

 

Opfølgning

Saml børnene og spørg hvor mange der har over 10 frø – De overlever og får endda nye unger om foråret.

Dem der har under 10 frø overlever ikke.

Snak med børnene om livsvilkårene for dyrene i skoven.

Flagermus og møl

Formål: Skærpe høresansen og lære om flagermus.

Målgruppe: Alle

Antal deltagere +10

Sådan leges legen:

Én vælges til flagermus. Denne får bind for øjnene.

3-4 vælges som møl. Resten står i en cirkel uden om og holder hinanden i hånden (Fungerer som en slags afgrænsning)

Flagermusen skal via sin hørelse fange møl. Når Flagermusen siger “Mus”, svarer møllene “Møl”.

På den måde kan flagermusen lytte sig frem.

Når et møl bliver fanget bytter man, så flagermus bliver møl og en fra cirklen bliver flagermus.

Opfølgning:

Det er her oplagt at snakke dels om sanser og dels om flagermus.

Sanser: Når en sans hæmmes, styrkes de andre sanser.

Flagermus: Vha. sonar lytter de sig frem og de er meget præcise.

Gem og fortæl

Målgruppe: Alle

Antal deltagere: 2 og 2

Variation: Med bind for øjnene (Kræver gensidig tillid)

Om legen

En finder en naturting. Løber ud og gemmer den imens makkeren kigger væk/lukker øjnene. Når den er gemt, skal makkeren guides frem til genstanden.

F.eks. 10 skridt frem. 2 englehop. Op på stammen. Under grenen. Drej ved busken. mv.

Formål: Samarbejde, tillid mv.

Hånden i posen

Forberedelse: Find en masse ting i naturen – Gerne sammen med børnene.

Put dem i en ugennemsigtig pose.

Målgruppe: Alle

Antal deltagere: Ikke for mange – Ellers del op i flere hold.

Om legen

På skift stikker deltagerne hånden ned i posen, og de skal nu ud i naturen og finde en kopi af netop det som de har trukket.

 

 

“Hvad hører ikke til” – Leg

Obs! Kræver lidt forberedelse.

Målgruppe: 0. – 5. klasse

Antal deltagere: Op til en klasse

Du skal bruge:

  • En række ting der ikke hører til i naturen. Medbring hjemmefra hvad som helst som er menneskeskabt
  • En veldefineret rute igennem skoven. – Kan evt. afmærkes med en snor, eller følge en sti. Start og slut et bestemt sted.

Om legen

Når du har anbragt tingene på din rute går du tilbage til børneflokken. Fortæl hvor stien starter og slutter og instruer i at de skal tælle alle de ting på ruten som ikke hører til i naturen.

Nu går målgruppen så afsted 1 ad gangen igennem ruten.

Når alle har været igennem samles der op på hvad de har set og hvor mange ting.

Dernæst gås ruten baglæns og tingene samles sammen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *